miercuri, 28 noiembrie 2012

                        EDUCAŢIA VIE


Ce înseamnă a educa copilul în pedagogia Waldorf?

Înseamnă, în primul rând, a educa copilul în mod viu.

De ce în mod viu?

Pentru că Omul este o fiinţă vie, omul evoluează permanent, este pătruns de procesul naşterii - dezvoltării - morţii. Deci un sistem educaţional viu este un sistem care însoţeşte copilul de-a lungul naşterii – dezvoltării - morţii sale.

Dacă îl învăţăm ceva pe copilul de 4, 5, 6… ani, acel ceva trebuie să crească odată cu copilul şi să se regăsească chiar şi în omul devenit matur, pentru asta nu trebuie să-i oferim imagini gata prefabricate, atitudini şi dexterităţi gata concepute, modele intelectuale sau V.I.P.-uri de copiat.

Dacă avem o plantă pe care dorim să o stimulăm la o creştere rapidă nerespectând ritmul ei firesc, o introducem în condiţii artificiale, lumina artificială, substanţe chimice pe post de îngrăşăminte, planta ca formă va fi impresionantă, însă ca şi conţinut de substanţe hrănitoare, gust îşi va pierde seminificativ din calităţi. Acelaşi lucru se poate întâmpla şi cu copilul nostru, dacă nu avem grijă de lumea lui interioară, calităţile sufleteşti se pot pierde în timp.

Educaţia sănătoasă este ca o hrană pentru copil, însă această hrană trebuie să asigure substanţă nutritivă pe trei niveluri TRUP – SUFLET – SPIRIT.

Copiii care frecventează grădiniţele şi şcolile Waldorf sunt educaţi să fie din ce în ce mai conştienţi de lumea lor interioară şi exterioară, cu alte cuvinte „Cunoaşte-te pe tine însuţi şi vei cunoaşte Universul”.

Noi îi educăm pe copii pentru a fi pregătiţi să facă faţă provocărilor lumii exterioare; mai intâi, îi lăsăm să se joace pentru ca prin aceasta, să le trezim capacitatea de a acţiona; ulterior, le formăm anumite dexterităţi şi cunoştinţe prin care să se integreze în lumea tehnică, iar apoi, extindem învăţătura de la probelemele cotidiene, terestre la cele Cosmice, universale.



Sursa

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu